close
menu

Svenska spel är en av Gotlands största och viktigaste arbetsgivare. De spelar en viktig roll i en expanderande och föränderlig bransch. Under Företagardagen möter ni dem i mässan, där de berättar om hur de ska ta ansvar i spelbranschen vars anseende bara blir sämre och sämre.

Resten av spelbolagen må lida av ett skamfilat rykte, men Svenska Spel har fortfarande förtroende bland sina kunder.

– För Svenska Spel är varumärket ett löfte om något bättre, roligare och mer samhällsnyttigt. Vi må vara statliga och leverera hela vår vinst till svenska folket men vårt varumärke börjar inifrån mellan oss medarbetare. Vi är schyssta och omtänksamma mot varandra och vi tillåter oss själva och andra att växa och utvecklas i sina roller. Vår vision ”spel ska vara till glädje för alla” lever starkt hos oss medarbetare. Vi vill att spel ska vara till glädje för den som spelar, för dennes familj och närstående – då blir det också till glädje för samhället, så förklarar Mats Einarsson, projektledare för sponsring på Svenska Spel, deras framgång.

De satsar också stort på idrottssponsring – både elitsatsningar och breddidrott. Det är en medveten strategi för att skapa ett bra idrottsklimat, som sträcker sig långt bortom att få sitt varumärke exponerat under stora, tv-sända sportevenemang.

– Vi arbetar för en ren idrott som är fri från manipulation och uppgjorda matcher och vi tycker att de 50 miljoner kronor vi levererar genom Gräsroten är värda att uppmärksammas varje år. Vi vill vara med och bygga idrotten från grunden och inte bara intresserade av att se vår logga på TV på de stora mästerskapen, säger Mats Einarsson.

För Svenska Spel är det viktigt att spelupplevelsen genomsyras av glädje – spel ska vara underhållning.

– Därför tar vi så allvarligt på vårt spelansvar. Vi stöttar forskning om hur man förebygger spelproblem. Vi erbjuder smarta verktyg som gör det lättare för våra kunder att hålla koll på sitt spelande och vi gör tuffa avvägningar i vår kommunikation om vi märker att en kund spelar för mycket och inte mår bra. Det är till och med så att vi avstår helt att prata om några av våra spel eftersom forskning säger att det finns risk för att en del av våra kunder kommer spela för mycket på just de spelen, berättar Mats Einarsson.


Tack vare Företagardagens partners kan dagen genomföras och ha ett exklusivt innehåll som bidrar till utveckling, dialog och inspiration för Gotlands bästa.