close
menu

Hon drivs inte av prestige i sitt företagande, utan ser det snarare som ett sätt att kommunicera. Ändå är prestige just vad Emy Blixts företag, Swedish Hasbeens, har uppnått. Deras miljövänliga träskor med retrokänsla har synts på allt frånHollywoodskådisar till politiker världen över.

– Vi har jobbat mycket med att sälja – försäljningen är det som har marknadsfört oss. Prestigen har kommit genom att vi har varit selektiva med vilka butiker vi säljer våra skor i, säger Emy Blixt, grundare och vd på Swedish Hasbeens.

Hon skrattar mycket, och pratar ännu mer. Det märks att hon brinner för vad hon gör.

– Jag tycker att det är roligt med människor och gillar att inspirera och snacka – jag är en babblig typ. Det är det som driver mig – kommunikation. Att många gillar det jag gör blir en bekräftelse. Jag säger ”Kolla den här skon är bra.”, de svarar genom att köpa skon. Det är en egotripp, en jättestor bekräftelse.

Om du googlar på Swedish Hasbeens får du runt 5 miljoner träffar. Men det började betydligt mindre med ett lager på 300 gamla träskosandaler i den lilla, skånska byn Komstad utanför Baskemölla, där Emy växte upp. Hon blev förälskad i skorna, köpte lagret och snart började resan med att starta egen produktion, hitta återförsäljare och nå ut till rätt kunder.

Även om kommunikation är hennes ledord betonar hon hur viktigt det är att faktiskt också göra det man pratar om. Det behöver finnas en balans mellan snack och verkstad.

– kommunikation är viktigt och behövs parallellt med allt som måste göras i ett företag. Man kan ju bli irriterad på folk som snackar mycket men inte gör lika mycket, säger hon.

Ni som kommer till Företagardagen för att lyssna på Emy Blixt kommer få höra om hennes alldeles egna filosofi kring företagande.

– Det är lite som livet självt att driva företag. Man måste veta vem man är, sina för- och nackdelar. Man måste kunna föra fram sina fördelar och bli accepterad för sina nackdelar. En svår balans, även som företagare, förklarar hon.

Tack vare Företagardagens partners kan dagen genomföras och ha ett exklusivt innehåll som bidrar till utveckling, dialog och inspiration för Gotlands bästa.